Середа, 08.05.2024, 16:18

МО вчителів

Приветствую Вас Гість

Поиск

Пользовательского поиска
Ccылки



Учет
Яндекс.Метрика

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Меню сайта
Наш опрос
На якому рівні Ви володієте англійською мовою ?
Всього відповідей: 559
Главная » 2016 » Лютий » 23 » З досвіду роботи вчителів української мови та літератури
З досвіду роботи вчителів української мови та літератури
09:01
Як розвинути й виховати особистість, яка володіла б сукупністю здібностей, що забезпечать їй успішну діяльність в обраній сфері? Це питання хвилює вчителів та батьків, які хочуть бачити своїх успішними. Педагоги Цюрупинського району спрямовують свої зусилля на виявлення задатків і здібностей учнів, удосконалюють відомі та шукають нові форми роботи з розвитку та підтримки обдарованих дітей, сприяють їх самореалізації та постійному самовдосконаленню.
Протягом останнього десятиріччя зростає увага держави до обдарованих учнів, створюються належні умови для їх самореалізації. У «Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» одним із пріоритетних напрямків діяльності визначено підтримку обдарованих дітей і молоді, розвиток їхніх здібностей і талантів.
Відділ освіти Цюрупинської районної державної адміністрації, Цюрупинський районний методичний кабінет Цюрупинської районної ради одним із головних напрямів своєї роботи вважає створення в навчальних закладах життєтворчого освітнього простору, що дасть особистості змогу розвивати свої природні задатки. З метою забезпечення належних умов для підтримки талановитих та обдарованих дітей у районі діє програма «Обдарованість». Щороку школярів-переможців районних, обласних, Всеукраїнських та Міжнародних олімпіад, конкурсів, турнірів ушановують під час фестивалю обдарованих дітей «Твій слід на землі».
З метою виявлення обдарованих дітей щороку проводяться районні етапи обласних конкурсів «Таврійський барвограй», «Поетичний вернісаж», «Наша земля – Україна», конкурс юних читців, присвячений Т.Шевченку та багато інших.
Педагогічні колективи загальноосвітніх та позашкільних закладів працюють над створенням умов для виявлення й повноцінного розвитку задатків кожного учня. Учителі з любов’ю плекають кожну особистість, кожен паросток обдарованості, щоб пробудити талант.
Одним із перспективних шляхів роботи з обдарованим учнями є організація предметних олімпіад, турнірів, інтелектуальних ігор. Важливе значення в цьому напрямку має індивідуальний підхід та врахування потреб кожного учня. З цією метою в навчальних закладах організовано роботу чисельних гуртків, студій,творчих об’єднань. Радість учнів від самостійних відкриттів та досягнення успіху під час участі у творчих заходах та інтелектуальних змаганнях – це могутня емоційна сила, невичерпне джерело, що наснажує їх до пізнання світу.
Із кожним роком у районі зростає кількість дітей, які виявили бажання взяти участь у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з базових дисциплін. Результативність участі учнів у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з базових дисциплін має позитивну динаміку. Переможцями ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад лише у 2015 році стали 10 учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Окрім того, вихованці загальноосвітніх навчальних закладів беруть активну участь у багатьох міжнародних, всеукраїнських, обласних та районних творчих конкурсах:
- Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської і студентської молоді імені Тараса Шевченка;
- Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості, присвяченому Шевченківським дням;
- Міжнародному конкурсі з української мови імені Петра Яцика
Активна участь учнів в інтелектуальних і творчих конкурсах засвідчує високу мотивацію до пізнання світу й своїх можливостей у ньому. Учні розширюють свій світогляд і поглиблюють знання з предметів. А найголовніше те, що охоплення великої кількості учнів різними видами діяльності відкриває простір для їхнього розвитку, творчої самореалізації особистості. Важливу роль щодо пошуку, виявлення й розвитку творчо обдарованих учнів відіграють учителі. Починаючи працювати з учнями 5 класу, вони розв’язують такі завдання:
Вивчення індивідуальних особливостей учнів;
Вироблення індивідуального підходу до кожного учня;
Налагодження взаємодії з учителями – предметниками ;
Виявлення й розвиток творчих обдарувань і здібностей дітей;
Залучення учнів до різноманітних конкурсів, турнірів;
Формування навичок успішної комунікації;
Знайомство з батьками учнів з метою вивчення родинних цінностей, традицій та вироблення єдиної системи вимог.
Ще одним із способів виявлення обдарованих учнів є моніторинг їхніх навчальних досягнень. Одними з найефективніших засобів стимулювання розвитку обдарованих дітей є конкурси, турніри, естафети інтелектуального та мистецького напрямків. Завдяки таким заходам учні можуть проявити свої таланти, самостверджуватися, вийти на новий рівень самовдосконалення. У кожному навчальному закладі традиційно поводиться конкурс «Учень року», що передбачає аналіз відомостей про учнів і обрання найуспішнішого з них за виробленими критеріями.
Роль учителя є суттєвою в процесі розвитку дитини. Нелегко знайти правильний індивідуальний підхід до учнів, у яких сильніше і яскравіше, ніж в інших, виявляються ознаки розумової обдарованості.
Учителям необхідно постійно пам'ятати, що здібний учень потребує такого навчання, яке забезпечувало б розвиток творчого мислення, самостійності й активності в навчальній діяльності, уміння набувати нові для себе знання, а не заучування чужих висновків, слів, думок. А шкільні навчальні програми укладено відповідно до вимог Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, який визначає оптимальний рівень навчальних компетенцій школярів, тому не орієнтується на можливості здібних учнів, які можуть швидко розібратися в основних і перейти до опрацювання значно складніших питань. Отже, звикнувши працювати упівсили, здібна особистість у майбутньому може бути не готовою до напруженої праці, зокрема у вищому навчальному закладі, тому в роботі зі здібними школярами учитель має відмовитися від жорсткої заорганізованості навчального процесу й обмеження учнів у рамках стандартних навчальних планів.
Зважаючи на зазначене, можна визначити такі головні умови ефективної організації роботи зі здібними учнями:
• відхід від форм і методів навчання, які гальмують розвиток дитини й не залишають місця вільному вибору видів і методів її самостійної інтелектуально-творчої діяльності;
• заохочення будь-яких навчальних та творчих успіхів;
• активне запровадження гуманістичних моделей і технологій спілкування, навчання, виховання.
А щоб навчальний процес був цікавим, різнобічним, результативним - ми, вчителі, маємо бути творчою розвиненою особистістю.
Досвід педагогічної роботи в школі свідчить, що реалізація потенціалу обдарованих дітей є актуальним завданням для сучасної української освіти, оскільки загальний рівень знань учнів помірно знижується, що викликає занепокоєння і керівників навчальних закладів, і вчителів.

Опис досвіду роботи учителів української мови та літератури Довбні Наталії Олександрівни та Олексюк Олени Анатоліївни щодо роботи з обдарованими дітьми
Адреса досвіду: Абрикосівська ЗОШ І-ІІІст.
Великокопанівська ЗОШ І-ІІІст.
Мета досвіду: висвітлити діяльність вчителів із питання роботи з об-
дарованими дітьми

Серед когорти вчителів української мови та літератури Цюрупинського району своєю індивідуальністю, результативністю роботи виділяються Довбня Н.О. й Олексюк О.А. У кожного - свій неповторний стиль роботи. Що ж спільного у їхній діяльності? – невичерпна любов до дітей та свого предмету. Бачити у кожному із своїх вихованців особистість – це та спільна риса, що притаманна обом вчителям. Довбні Н.О. має природний нахил до виховання, тому й діти віддячують їй любов’ю. Байдужий педагог не може пробудити творчі здібності у дітей. Олексок О.А……… Розкрити в дитині талановиту особистість, повести за собою, дати можливість відчути радість від результатів своєї діяльності – це обов’язкова умов ефективної праці вчителя. Давно помічено, що хороший учень передає свої знання дітям, кращий – навчає, а найкращий спонукає до творчості. Творчо працюють талановиті й креативні вчителі Довбня Н.О. й Олексюк О.А. На кожному уроці вони проводять цілеспрямовану роботу щодо виховання пошани до рідної мови. Як наслідок – кожен урок цих учителів розвиває дітей інтелектуально, зміцнює їхню віру у власні можливості. Надзвичайна працьовитість і відповідальність, творчий підхід до роботи, любов до дітей, прагнення до самовдосконалення, готовність допомогти колегам – основні аспекти їх діяльності. Одним із найвагоміших показників результативності роботи є перемоги їхніх вихованців у мовознавчих конкурсах, олімпіаді, турнірах. Учителі активно використовують проектні технології, спрямовані на самостійну діяльність учнів. Керуючись високим покликанням учителя, Довбня Н.О. й Олексюк О.А. досконало володіють методикою викладання української мови й літератури, демонструють високий професіоналізм, творчо …
Уроки української мови є однією з форм навчально-виховного процесу, їхнє виховне освітнє значення надзвичайне, адже без мовив загалі не може відбуватися будь-яка діяльність людини. Олексюк О.А. своє завдання як філолога вбачає в тому, щоб на кожному уроці давати міцні знання з мови та літератури, виховувати любов до рідного слова, дбати про чистоту, багатство і красу мовлення. Бо саме засобами рідної мови формується духовність людини, відтворюється всесвіт. Значну увагу вчителька приділяє культурі мовлення дітей, умінню спілкуватися, вести дружню чи дискусійну бесіду, образно й точно висловлювати думки, доречно вживати крилаті вислови. Окрему увагу приділяє культурі писемної мови, підбирає вправи для набуття учнями навичок граматичного письма, роботі з неологізмами, фразеологізмами для забезпечення їхнього активного словника, розвитку зв’язного мовлення, використовує високохудожні твори українських письменників. У процесі навчання стежить за орфографічною та пунктуаційною грамотністю дітей. Розвиває пізнавальні здібності школярів, застосовує методи роботи, що дають можливість активізувати творчі здібності учнів, забезпечує високий рівень знань. Найбільш ефективними, які використовують у своїй діяльності, Олена Анатоліївна вважає проблемні, дослідницькі, тобто такі, що сприяють розвитку творчого, критичного мислення та уяви. Учитель переконана, що кожній дитині потрібна підтримка, заохочення, створення атмосфери взаємної довіри, доброзичливості, а найголовніше завдання виховання та навчання –пробудити в дитині жагу пізнання. Креативність, тобто здатність учня до творчого виконання поставлених перед ним завдань, є основним показником дитячих обдарувань. У кожній дитині природа закладає певний творчий потенціал. Завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті, пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене природою. З метою розвитку творчих здібностей дітей Олена Анатоліївна використовує на уроках мови і літератури педагогічні технології, що розвивають творче мислення школярів. Виявлення і розвиток творчих здібностей учнів відбувається перш за все на уроках мови і літератури, де можна навчити дитину бачити прекрасне, тонко сприймати навколишній світ, правильно та образно висловлювати думки. Уже в 5 класі вчитель пропонує учням завдання творчого характеру: скласти казку, загадку, закінчити розповідь. У старших класах використовую завдання, що містять елементи творчого пошуку, порівняння. Значну роль відіграють нетрадиційні завдання та вправи. На думку Олени Анатоліївни, ефективними також є уроки-диспути, уроки-подорожі, уроки-дослідження. Особливу увагу вчитель приділяє урокам розвитку зв’язного мовлення, позакласного читання та літератури рідного краю, під час яких застосовує колективні, індивідуальні заняття, а також різні форми кооперативної діяльності на уроках(робота в парах, групах). Усі учні класу можуть працювати над підбором матеріалу до певної теми, а творчі діти отримують завдання підвищеної складності. Розвитку креативності допомагають насамперед уроки, під час яких використовую творчі і випереджувальні завдання, які активізують їхній інтелектуальний підхід до кожної дитини, розвиток навичок для пошукової діяльності. Наприклад, під час вивчення теми «Лексикологія» учні 5 класу активно працюють над вивченням значень фразеологізмів, досліджують сферу їх використання, вчаться користуватися різними видами словників. Особливо дітям подобається робота з вивчення походження власних імен. Такі завдання спонукають до творчості, допомагають розпізнавати обдарованих дітей. Під час описів природи, тварин учні демонструють пошук образних висловів, вчаться використовувати епітети, метафори. Дитячі роботи стають свідченням використання художніх засобів мови, відображають внутрішній світ юних авторів, їхні почуття.
Ефективним видом творчих завдань, що сприяють розвитку мовлення та креативного мислення, є «Гронування», «Асоціативний кущ», складання сенканів. Такі завдання допомагають реалізувати творчий потенціал школярів, підвищує інтерес до вивчення предмета. Так,…….
Необхідним атрибутом та доречним доповненням уроку з розвитку дитячої креативності є мультимедійні презентації, які використовуються як дидактичний матеріал, і як ілюстрації до зорового та слухового сприймання певного завдання, і як узагальнені схеми теоретичного матеріалу. Учитель постійно використовує методику випереджувального навчання, інтерактивні технології, такі як робота в групах, парах. Наприклад, метод роботи в парах застосовую для перевірки домашнього завдання, особливо при вивченні поезій напам’ять. Учні 5-6 класів часом бувають більш вимогливі до себе чи однокласників, ніж дорослі до них. Тому така перевірка є вигідною за часом, виховує відповідальність, створює ситуацію успіху. Технологія роботи в групах є дуже корисною для підготовки спільних творчих справ. Так, вивчаючи….
Уроки літератури – це уроки-роздуми, уроки великого пізнання, на яких можна оживити давно минулі часи, зазирнути в майбутнє, зустрітися з улюбленими персонажами творів. Своє захоплення літературою Олена Анатоліївна передає дітям. Вона майстерно навчає дітей аналізувати художні твори, висловлювати власну думку про героїв твору. Так на уроці….. Прагне на уроці бути не керівником, а скоріше організатором розумової діяльності. Неабиякого значення у роботі з дітьми надає спільному читанню книг, підготовці до літературних вечорів, ранків. Учителька радіє успіхам своїх вихованців,її робота є результативною.(вставити результати участі у мовознавчих конкурсах, МАН, олімпіади, а також написати про Новікову, як ти її готувала)
Уся робота вчителя спрямована на те, щоб засобами рідної мови творити громадянина України…….Вставити фото! Конспекти уроків, виховних заходів……І своїми словами про роботу з обдарованими.
Довбня Н.О.Є особистості, яким таланить на любов….Уроки Довбні Н.О. відзначаються продуманістю, цілеспрямованістю, багатством змісту роботи, оригінальністю форм. Доброзичлива обстановка на уроці, раціональне використання кожної хвилини,і грові моменти сприяють формуванню міцних знань і вмінь учнів, усю роботу спрямовує на турботу про духовне здоров’я дитини, добирає такі форми роботи, що викликають у дітей позитивні почуття Учитель володіє багатим арсеналом інтерактивних форм і методів роботи, спрямовує свою роботу на розвиток усного й писемного мовлення учнів, їхніх комунікативних умінь та навичок, засобами особистісно зорієнтованого навчання вчить дітей застосовувати у житті знання, здобуті на уроці. Наталія Олександрівна постійно використовує методику випереджального навчання, інтерактивні технології, такі як робота в парах, групах. Наприклад, метод роботи в парах застосовую для перевірки домашнього завдання, особливо при вивченні поезій напам’ять. Технологія роботи в групах є дуже корисною для підготовки спільних творчих справ. Так, вивчаючи у 8 класі тему «Корифеї українського театру», пропонує дітям не тільки дослідити зв’язки українського професійного театру з рідним краєм., а й самим побути акторами. Для цього діти об’єднуються у групи, самостійно обирають уривки з улюбленої п’єси, Такий урок готується тривалий час, але дає можливість кожному учневі розвиватися емоційно, інтелектуально. Наталія Олександрівна впроваджує у свою діяльність елементи досвіду роботи…Готуючись до уроків літератури рідного краю за оповіданням(повістю)…. Працює над духовно-естетичним сприйняттям твору. Уся робота вчителя спрямована на те, щоб відкривати й творити в людині людину. На уроках літератури учні якнайкраще можуть виявити свої обдарування. Завдання вчителя – викликати інтерес до творчості письменника, до його неординарної особистості, тільки за цієї умови можливе читання текстів дітьми, які не звикли до друкованого слова і часто відмовляються читати художні твори. На уроках літератури вчитель шукає нові шляхи мовно-літературної підготовки дітей, спрямовані на активізацію індивідуальних розумових ресурсів дитини й уміння створити власне висловлювання відповідно до поставленого проблемного завдання. Наталія Олександрівна пояснює матеріал так, щоб він сприймався легко і зрозуміло. На думку вчителя, навчити кожну дитину практичному застосуванню знань можна лише відповідно до навчальних можливостей особистості. Розуміючи зміст особистісно-орієнтованого навчання як такого, що допомагає дитині оволодіти процесами самоконтролю, самооцінки, самореалізації, саморозвитку, самопізнання.,учитель використовує різнобічні методи і прийоми, які співвідносні з індивідуальними особливостями дитини. Довбня Н.О. намагається так організувати навчальний процес, щоб кожен учень засвоїв програмовий матеріал. На кожному уроці Наталія Олександрівна використовує елементи проблемного навчання, вчить дітей досліджувати мовні явища, використовує вправи на розвиток творчої уяви, образного мислення, спостережливості. Важливе місце в системі розвитку здібностей посідає самостійна робота учнів, тому що ефективність роботи школяра визначають його розумовою активністю. Мислення має відображатися у діяльності, лише тоді на уроці будуть думати всі, не буде неуважних. До уроку з вивчення нового матеріалу учитель пропонує дітям самостійно опрацювати окремі питання, двом-трьом учням пропонує самостійно опрацювати конкретні завдання за новою темою. Для допомоги у вивченні питання пропоную учням самостійно опрацювати окремі питання, двом-трьом школярам даю конкретні завдання за новою темою. Для допомоги у вивченні питання пропоную план, за яким необхідно підготувати ся до відповіді., список літератури, призначає консультантів;усіх інших учнів просить підготувати цікаві питання до теми, яку будуть вивчати. Таким чином, під час підготовки до уроку і на самому уроці створюється атмосфера здорової конкуренції, яка сприяє зростанню інтересу до предмета і бажання оволодіти знаннями, розширенню знань з даної теми. Так, на уроках української мови дає завдання написати твір-мініатюру, використовуючи художні засоби, пропонує скласти діалог із застосуванням тих синтаксичних конструкцій, морфологічних одиниць, які були вивчені. Це дає змогу перевірити не тільки засвоєння матеріалу, але й уміння використовувати вивчене в мовленні. У старших класах поєднує творче завдання із завданням теоретичного матеріалу. Це

Значну корекційну роботу проводить під час підготовки одинадцятикласників до зовнішнього незалежного оцінювання. Намагається подати весь мовний матеріал схематично, щоб зручно ним було користуватися під час самостійної підготовки.
Учитель-філолог своїм предметом водночас навчає і виховує, бо художня книга для молоді є порадником і джерелом життєдайної сили. ……..
Здібні діти не люблять одноманітності, тому на уроках
Якщо у процесі навчання учнів учитель враховує їхні вікові особливості, успіх досягається швидше і за мінімальних витрат часу.
Мета розвитку здібностей учнів - допомогти їм реалізувати свої індивідуальні якості, не загубитися в "сірій масі" учнів. У розвитку здібностей важливе значення має забезпечення та розширення інформованості в тих галузях, які цікавлять дітей. Організація для них різноманітної діяльності є обов'язком педагога.
Ми напрацювали кілька основних заходів щодо роботи зі здібними учнями. Передусім, це надання їм можливості виконувати більший обсяг навчальних завдань. При цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи, щоб уникнути перевантаження.
Збільшення кількості завдань поєднуємо з обов'язковим підвищенням їх складності. Це сприяє інтелектуальному розвитку, стає ефективним засобом формування здібностей вихованців. Тому ми стали активніше застосовувати найсучасніші й найбільш оптимальні методи, прийоми і форми роботи на уроках. „Слід шукати нові форми тренування мозку, викладу і передачі знань" - сказав академік А. Несмєянов. Джерелом таких нових форм в нашій практиці є інтерактивні методи такі, як „мікрофон", незакінчені речення, робота в парах, робота в малих групах, метод "Прес", дискусія, рольові ігри, "мозковий штурм", "карусель", "акваріум", "ажурна пилка", аналіз ситуації, розв'язання проблем, "займи позицію" тощо. Обов'язковим є те, щоб на заняттях були питання проблемності, пошуку, учнівського дослідження, вправи на розвиток творчої уяви, образного мислення, спостережливості, словникова робота, мовні ігри тощо.
Важливе місце в системі розвитку здібностей займає самостійна робота учнів, тому що ефективність роботи школяра визначається його розумовою активністю.
Слушно писав з цього приводу В.О. Сухомлинський, наголошуючи, що учень повинен не просто слухати і думати, а щось робити. Мислення має відображатись у діяльності, лише тоді на уроці будуть думати всі, не буде неуважних. Тому, до уроку нової теми я пропоную учням самостійно опрацювати окремі питання, 2-3 учням даю конкретні завдання за новою темою. Для допомоги у вивченні питання пропоную план, за яким необхідно підготуватися до відповіді, список літератури, призначаю консультантів; всіх інших учнів прошу підшукати цікаві питання до теми, яка буде вивчатися.
Таким чином, під час підготовки до уроку і на самому уроці створюється атмосфера здорової конкуренції, яка сприяє зростанню інтересу до предмета і бажання оволодіти знаннями, розширенню знань з даної теми.
Учень, як творча особистість розкривається під час написання рефератів, творчих робіт. Саме творчі роботи є наслідком довгої і серйозної інтелектуальної праці. Під час підготовки до написання роботи учень опрацьовує багато літературних джерел, отримує нові знання, аналізує їх. Все це дає змогу дитині проявитися як особистості, розкрити свої здібності.
Так на уроках української мови даю учням завдання написати твір-мініатюру (враховуючи культурологічну тему) і використовуючи ОЧР, художні засоби і т.д., пропоную скласти діалог, використовуючи ті синтаксичні конструкції, морфологічні одиниці, які було вивчено. Таким чином перевіряється не тільки засвоєння матеріалу, але й уміння використовувати вивчене у мовленні, мотивується необхідність здобутих знань у житті, спілкуванні з людьми. У старших класах поєдную творче завдання із завданням теоретичного матеріалу уроку. Це може бути, наприклад, твір-мініатюра з використанням або дієслів теперішнього часу, або якісних прикметників, або односкладних означено-особових речень тощо. Крім того, учні мають чи то визначити рід, число, відмінок прикметників, чи то визначити вид, дієвідміну вжитих ними дієслів. Зазвичай учні добре виконують такі види робіт.
Дуже важливо, щоб усі творчі роботи вчитель ретельно й доброзичливо проаналізував і в кожній знайшов те позитивне, що заслуговує на похвалу. Тільки в такому разі в дітей не зникне бажання вдосконалювати свої творчі вміння.
Добре, якщо уроки мови розпочинаються з розминки, головна функція якої - створення сприятливого клімату для творчого розвитку особистості на уроці. З цією метою я використовую технології колективного, групового навчання: незакінчені речення, гру "Вірю - не вірю". Під час групової роботи найбільш підготовлені учні, виконуючи роль консультантів, вчаться критично оцінювати навколишню дійсність, доходити суті явища, вчаться робити рецензії відповідей учнів на уроках. Завдяки навичкам об'єктивно оцінювати дії свого товариша, учні стають помічниками учителя під час проведення уроків, в роботі зі слабшими учнями.
Допомагає підтримувати інтерес до навчання в учнів з різними здібностями, нахилами та потребами застосування рівневої диференціації, тому що учень має право і можливість обрати об'єм та глибину засвоєння навчального матеріалу, оптимізувати своє навантаження. Досвід показує, що за цих умов навчання для кожного учня стає посильним і цілеспрямованим. Функція такого навчання полягає, насамперед, у створенні необхідних умов для розвитку особистості. На перший план виходить завдання: допомогти кожному учневі вдосконалювати індивідуальні здібності, дати можливість здібним дітям максимально розвинути свої позитивні нахили і задовольнити свої пізнавальні інтереси. У здійснені рівневої диференціації закладено великий виховний резерв, оскільки, ставлячи перед учнем посильні вимоги, вчитель створює йому ситуацію успіху, умови для підвищення почуття відповідальності, розвитку самостійності.
Розвивати творчі здібності на уроках як мови, так і літератури мені допомагає використання творчих п'ятихвилинок. Вони дають можливість переключити увагу учнів на інший вид роботи, а також удосконалювати їхні творчі вміння й навички. Люблять такі п'ятихвилинки не тільки старшокласники, а й учні середньої ланки. Вчителеві необхідно намагатися урізноманітнювати завдання творчих п'яти хвилинок залежно від теми уроку.
Здібні діти не люблять одноманітності, тому на уроках української мови та літератури використовую елементи технології особистісно-орієнтованого навчання, які вчать учнів:
• Самостійно визначати мету;
• Складати план подальшої діяльності на уроці;
• Послідовно викладати думки;
• Не боятися їх висловлювати;
• Доводити свою думку;
• З повагою ставитися до думки інших.
Ще одним завданням, яке розвиває здібності учнів є повідомлення про літературного героя від імені дійової особи. Невеличкі розповіді учнів від імені літературних, казкових героїв, вчать школярів не тільки переказувати певний епізод твору, а й відчути себе цим персонажем, за допомогою власних почуттів, використовуючи мову героя, розповісти про нього. Таким чином, подібні завдання розвивають творчу уяву і відчуття мови на уроках української літератури.
Творчі здібності учнів розвивають і такі завдання як: підготовка інтерв'ю з письменником або персонажем твору, "Проба пера", тобто написання невеличких прозових або ліричних творів за зразком, складання сенкану для характеристики найголовніших якостей персонажа. Всі ці завдання можна і необхідно вводити на уроках починаючи з 5 класу. Спочатку їх отримують окремі учні, найбільш підготовлені, а поступово їх можна запропонувати і всьому класу. Таким чином, розвиваючи образне мислення учнів за допомогою слова, тексту, ми готуємо їх до більш складного аналізу літературного твору, уміння розуміти позицію самого автора, пов'язувати епоху, письменника і його творчість.
Будь-який урок необхідно планувати таким чином, щоб діти проявили себе в своїх висловах, думках, пояснили не тільки мету автора, а й висловили своє ставлення до проблеми, поставленої письменником, уявили себе на місці героя, пояснили і довели свою точку зору стосовно визначеної проблеми. Для цього я розподіляю всіх учнів на групи, серед яких є і філософи, і психологи, і літературознавці, і критики, і літературні персонажі ,і, якщо це необхідно, сам автор. Досить дієва на уроках експертна група, яка складається із здібних, заздалегідь підготовлених дітей для підведення підсумків певних етапів уроку.
Розвиткові творчих здібностей учнів сприяють також письмові роботи на уроках літератури: твори-описи, роздуми, мініатюри, за вивченими творами письменників, перекази.
Основою літератури є саме слово, а метою - формування читацької культури, творчих здібностей, критичного мислення, навичок самостійного аналізу та аргументованого оцінювання прочитаного. Тому, щоб уроки літератури були ефективними, я використовую такі методичні підходи, які передбачають позицію учня як активного співтворця уроку, власне процесу вивчення літератури.
Загалом розвиток творчих, інтелектуальних здібностей учнів, їхнього мислення, уяви, формування моральних якостей за допомогою слова для мене є важливим складником вивчення учнями не тільки рідної мови, а й літератури, який сприяє і розвиткові літературних здібностей.
Переконана, що кожна особистість має потенціал здібностей, а завдання сучасного вчителя розвивати ці здібності та управляти процесом їх розвитку.
Просмотров: 1370 | Добавил: komp | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]