Неділя, 19.05.2024, 23:10

МО вчителів

Приветствую Вас Гість

Поиск

Пользовательского поиска
Ccылки



Учет
Яндекс.Метрика

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Меню сайта
Наш опрос
На якому рівні Ви володієте англійською мовою ?
Всього відповідей: 559
Главная » 2014 » Вересень » 7 » Робота з сім’ями, які опинилися в складних життєвих обставинах
Робота з сім’ями, які опинилися в складних життєвих обставинах
12:22

Порядок

організації роботи в закладах освіти з сім’ями, які опинилися

 в складних життєвих обставинах

 

І. Загальні положення

 

Даний Порядок, розробка якого здійснювалась на підставі нормативно-правових документів, що регламентують діяльність суб'єктів соціальної роботи з дітьми й сім'ями, визначає алгоритм ведення обліку дітей, сім'ї яких опинилися в складних життєвих обставинах (далі СЖО), а також порядок надання їм соціально-педагогічної підтримки в умовах освітнього закладу.

Директор Закладу несе відповідальність за організацію роботи щодо виконання даного Порядку.

Діловодство стосовно здійснення соціально-педагогічного патронажу покладається на соціального педагога або заступника директора з виховної роботи. Відповідальний за ведення документації визначається наказом директора Закладу. Робота з попередження випадків потрапляння дитини у СЖО та реалізації соціального патронажу здійснюється колегіально у складі класного керівника, вихователя ГПД, соціального педагога, психолога, заступників директора з навчально-виховної та виховної роботи, медичного працівника, представників громадськості та батьківського комітету. Безпосередній виконавець даного напряму роботи та склад команди, що здійснює соціально-педагогічний патронаж  визначається наказом директора Закладу.

 

ІІ. Етапи здійснення соціально-педагогічного патронажу дітей, які виховуються в сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах

 

2.1. Порядок виявлення та обліку дітей, сім’ї яких, опинилися у складних життєвих обставинах

Класний керівник на початку року вивчає умови виховання та утримання дітей в родинах. Ключовий результат даного етапу роботи – розгорнутий висновок про особливості внутрішньосімейної взаємодії, стилю виховання та житлово-побутових умов, в яких перебуває родина.

На підставі вивчення стану умов виховання та утримання дітей в сім'ях, визначення проблемних питань, класним керівником складається соціальний паспорт класу  з обов’язковим  застосуванням коду родин, що опинилися в СЖО (додаток 2).

Психологом школи проводиться відповідна робота щодо уточнення та формулювання остаточного психологічного діагнозу на основі вивчення сім'ї класними керівниками.

Соціальний педагог відповідно до отриманих даних, внесених до соціального паспорту класу, складає соціальний паспорт школи із зазначенням закодованої категорії сім’ї (відповідно наказу Міністерства освіти і науки  України від 28.12.2006 №864 «Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми-інвалідами системи Міністерства освіти і науки України») (додаток 3). Результати проведеної роботи виносяться на розгляд засідання  шкільної Ради профілактики, на якій приймається рішення щодо визначення шляхів подолання проблем родини, що можуть вплинути або впливають на долю учня. На підставі прийнятих Радою профілактики рішень соціальним педагогом заповнюється журнал обліку сімей дітей, які опинилися у СЖО (додаток 4).

Вивчення проблемних зон функціонування родини здійснюється поетапно.

Для цього Радою профілактики визначається умовний розподіл родин на 2 групи: кризові та проблемні родини.

- кризові родини (код 08, 09, 10) – сім'ї, які потребують негайної допомоги та соціального супроводу з боку фахівців центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді (далі ЦСССМ);

- проблемні родини – сім'ї, які тривалий час повинні залишатися у полі зору соціально-психологічної служби Закладу, оскільки вони не в змозі самостійно подолати проблемну ситуацію, визначити необхідну послугу або скористатися допомогою. Внаслідок чого їй надаються захисні послуги з метою вирішення існуючої проблеми (ситуації).

Проблемні родини умовно розділяють на декілька груп:

Перша група (коди 01,02,04) – перебування в таких родинах є відносно безпечним для дитини, але потребує психологічної і соціально-педагогічної підтримки та за бажанням – соціального супроводу ЦСССМ.

Друга група (коди 06,07,08,11) – сім’ї, в яких утримуються діти, що перебувають на обліку ССД. Робота планується разом зі службою у справах дітей (далі ССД).

 Третя група (коди 03, 09, 10, 12) – є ризик вилучення дитини з родини. У даному випадку Заклад планує роботу з родиною спільно зі ЦСССМ та ССД.

Щодо облікової категорії 05, то робота з нею стає предметом діяльності насамперед виховної системи закладу та працівників кримінальної міліції у справах дітей (далі  КМСД).

Результати проведеної діагностики щодо проблем родин доводиться Закладом письмово до відому ЦСССМ та ССД. Представник Закладу (як правило, соціальний педагог) планує  разом з суб’єктами соціальної роботи спільний вихід до родини. Результати спільного інспектування оформлюються відповідним актом обстеження матеріально-побутових умов з обов’язковим зазначенням мети відвідування родини.

 Інформація про виявлені сім’ї другої категорії надається до ССД.

Якщо родина відмовляється від комплексних заходів соціальної підтримки – Заклад та ЦСССМ повідомляє про це ССД для прийняття відповідних заходів впливу.

Незважаючи на розподіл сімей на групи, для роботи з родинами фахівцями різних суб’єктів соціальної роботи та з метою запобігання порушень прав дитини, Заклад надає копію соціального паспорту до ЦСССМ.

Заклад повинен співпрацювати з усіма суб’єктами соціальної роботи. У випадках діагностування родини за кодом 01, 02, 05, 09, 11, планувати роботу самостійно згідно з наданими повноваженням. При цьому вся первина документація щодо родини та дітей в ній складається фахівцями Закладу та у разі потреби (за запитом суб’єктів соціальної роботи) надається для вжиття заходів захисту дитини.

 

2.2. Вимоги до ведення документації закладу

 На кожну дитину, яка потребує соціально-педагогічного патронажу, складається індивідуальний план соціального захисту дитини, яка опинилася в складних життєвих обставинах, із зазначенням проблем та шляхів подолання (додаток 5).

Відповідно до проведеної діагностики родин, Заклад організовує роботу за такими напрямами:

-       здійснення профілактичної та просвітницької роботи;

-       залучення до гурткової та громадської роботи;

-       проведення інформаційно-профілактичних заходів спільно з ЦСССМ та ССД;

-       соціальне інспектування, яке здійснюється за запрошенням ЦСССМ;

-       участь у роботі дорадчого органу при ЦСССМ;

-       заходи соціального захисту – організація харчування, дозвілля, благодійних акцій, відпочинку та оздоровлення дітей в комунальних закладах;

-       підготовка інформації для ССД щодо роботи з даною дитиною.

Таким чином, формується особова справа дитини, яка виховуються в родині, що опинилася в СЖО. Ця особова справа повинна містити наступні документи:

1.    Доповідну класного керівника щодо визначення проблем родини, внаслідок чого дитина потребує соціально-педагогічної підтримки та поставки на облік (за формою).

2.    Витяг з протоколу Ради профілактики про постановку на внутрішкільний облік.

3.    Довідку із ССД про те, що родина перебуває на обліку (вказати з якого часу) або ЦСССМ про те, що родина даної дитини перебуває під соціальним супроводом (із визначенням дати постановки на облік).

4.    Облікову картку дитини, яка виховується в родині, що опинилася в СЖО (додаток 6).

5.    Психолого-педагогічна характеристику дитини (додаток 7).

6.    Акт обстеження житлово-побутових умов проживання та виховання дитини (додаток 8).

7.    Індивідуальний план соціально-педагогічного патронажу дитини (додаток 5).

8.    Повідомлення Закладу на ССД або ЦСССМ та відповіді на них (додаток 10).

9.    Результати соціального інспектування, оформлені відповідним актом (додаток 9).

Соціальний педагог повинен мати узагальнену інформацію щодо відвідування дітьми навчальних занять, гурткової зайнятості та щоквартальний звіт щодо результатів індивідуальної роботи з дитиною, родина якої опинилася в СЖО.

Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до наданих повноважень:

  • ССД здійснює заходи щодо соціального захисту дітей, запобігання дитячій бездоглядності, безпритульності та вчиненню дітьми правопорушень;
  • ЦСССМ здійснює соціально-профілактичну роботу, спрямовану на запобігання СЖО та надає відповідні соціальні послуги.

Підставою для зняття родини з обліку є подолання СЖО або зміна особою місця проживання. Рішення щодо зняття родини з внутрішкільного обліку приймається на засіданні Ради профілактики. У разі вибуття з Закладу дитини, яка перебуває під соціальним супроводом, Заклад повідомляє про це ЦСССМ. Фахівець ЦСССМ повідомляє протягом п’яти робочих днів про дану дитину ЦСССМ за новим місцем проживання чи перебуванням, передає план супроводу для завершення його виконання, інформує про послуги, що були надані для розв’язання проблем та питання, що потребують додаткового вирішення.

На підставі отриманої інформації щодо складних життєвих обставин, у яких опинилася сім’я чи особа, Центр здійснює їх соціальне інспектування з метою ознайомлення з умовами проживання, діагностики СЖО родини, підготовки соціально-психологічної характеристики та висновків і рекомендацій щодо подальшої роботи з сім’єю чи особою та повідомляє про вжиті заходи Суб’єкту, від якого надійшла дана інформація. 

 

2.3. Здійснення соціального супроводу сімей та осіб, які опинилися у складних життєвих обставинах.

Соціальний супровід під час якого надаються відповідні соціальні послуги сім’ям та особам, які опинилися у СЖО, здійснюється фахівцями Центру (додаток 11).

Початок соціального супроводу фіксується відповідним наказом директора Центру з визначенням фахівця, відповідального за здійснення соціального супроводу сім’ї чи особи.

 Заклад  планує спільну роботу з фахівцем ЦСССМ, який здійснює соціальний супровід родини та за запрошенням ЦСССМ може брати участь у соціальному супроводі та соціальному інспектуванні родини.

Обов’язковою умовою взяття сім’ї чи особи під соціальний супровід фахівцями Центру є добровільна згода сім’ї чи особи на соціальний супровід шляхом укладання договору про здійснення соціального супроводу  між повнолітнім представником сім’ї чи особою та Центром. На підставі договору надаються соціальні послуги, регулюються взаємні відносини та визначається відповідальність сторін.

 Індивідуальний план роботи з родиною ЦСССМ  складається на основі результатів комплексного обстеження родини з метою надання/отримання допомоги у вирішенні проблем дитини та з урахуванням  пропозицій, наданих Закладом.

У випадку, коли для вирішення обставин, які спричинили сімейне неблагополуччя, сім’я чи особа не прикладає відповідних зусиль для покращення життя дитини, Заклад інформує службу у справах дітей щодо обставин, які  впливають на небезпечне перебування дитини в родині для вжиття заходів захисту дитини.

У випадку виявлення ситуації, яка свідчить про перебування особи чи членів сім’ї у небезпеці, жорстокого поводження з дитиною, втрату піклування батьків, неналежного догляду (занедбаності, недоїдання тощо), вчинення насильства щодо особи (у тому числі в сім’ї), або у разі, коли існує явна його загроза, Заклад  повідомляє про це ССД, кримінальну міліцію у справах дітей та ЦСССМ для вжиття екстрених заходів, спрямованих на негайну підтримку, організацію вирішення невідкладних завдань, вилучення особи зі стресогенного оточення. На підставі отриманої від Закладу інформації фахівець ЦСССМ здійснює екстрене втручання  в ситуацію та вживає відповідні заходи. За наявності загрози життю дитини фахівець негайно повідомляє ССД та підрозділ органів внутрішніх справ, який  приймає рішення щодо подальшого перебування дитини в сім'ї.

 

ІІІ. Строки та вимоги оформлення повідомлень та отримання  інформацій, які стосуються родин та дітей в них.

 

3.1. Будь-яка інформація, запит, відповідь, які стосуються дитини, надаються Закладом письмово із збереженням другого екземпляру повідомлень у Закладі та відміткою про отримання інформації відповідним фахівцем. Реєстрація даних повідомлень здійснюється у книзі вихідної документації Закладу.

Інформація, отримана від інших суб’єктів соціальної роботи, реєструється в журналі вхідної документації Закладу та зберігається в теці «Взаємозв’язок з суб’єктами соціальної роботи».

3.2. Повідомлення про ситуації, пов’язані із виникненням СЖО, надаються у певні строки.

 

Протягом доби:

- класним керівником надається соціальному педагогу результати діагностування нових родин та доповідна, якщо виявлено родину, яка має ознаки кризової (або проблемної);

- соціальним педагогом надається інформація  директору Закладу щодо виявлення родини, яка має ознаки кризової (або проблемної), для внесення змін до існуючого соціального паспорту Закладу та планування подальшої роботи.

Протягом 3 діб повідомляти службу у справах дітей виконкому районної у місті ради:

-  у разі виявлення факту залишення з різних обставин дитини без батьків у  родичів, які мають намір взяти дитину на виховання в родину.

Негайно повідомляти:

- у випадках потрапляння у складні життєві обставини дитини (до ССД) або родини (до ЦСССМ);

-  у випадках виявлення ситуації, яка загрожує життю та здоров’ю дитини  (до ССД та кримінальної міліції);

 - у випадках виявлення ситуації ускладнення або наявності кризової ситуації з прийомною дитиною, дитиною-вихованцем, прийомними батьками, батьками-вихователями, рідними дітьми прийомних батьків, батьків-вихователів, між прийомною сім'єю та рідними батьками(до ЦСССМ); 

- у випадках, коли дитина з різних обставин залишилась без батьківського піклування і відсутні родичі, які здатні підтримати  дитину (до ССД);

- у випадках виявлення факту насилля у сім’ї, або отримання інформації про факт насилля (до  ССД та кримінальної міліції).

 Відповідна інформація одночасно  надається для  контролю і вжиття відповідних заходів співпраці до відділів освіти, які в свою чергу повідомляють про це управління освіти і науки виконкому міськради.

3.3. Зворотній зв'язок між суб’єктами соціальної роботи здійснюється наступним чином:

1. Екстрені заходи на отриману від Закладу інформацію проводяться суб’єктами взаємодії у термін, який не перевищує 24 годин з моменту повідомлення чи виявлення та реєстрації повідомлення про вчинення насильства або реальної його загрози , та повідомляє про результати Заклад.

2. У разі звернення Закладу до ЦСССМ фахівці центру протягом 5 діб перевіряють інформацію щодо потрапляння родини в складні життєві обставини (здійснюють оцінку потреб сім’ї у надані соціальних послуг, обстежують матеріально-побутові умови родини та складають індивідуальний план соціального супроводу потенційного отримувача послуг строком до  6 місяців) та повідомляють про результати прийнятого рішення Заклад.

3.Соціальний супровід сім’ї, у якій батьки ухиляються від виконання батьківських обов’язків і порушують права дитини, в обов'язковому порядку здійснюється фахівцями Центру. При цьому  фахівці Центру подають службі у справах дітей матеріали для розгляду на комісії з питань захисту прав дитини. Інформація про результати розгляду питання надсилається Закладу.

4. Щоквартально Заклад здійснює звірки облікової категорії дітей зі ССД та ЦСССМ шляхом відвідування установ, про що робиться відповідна відмітка.

5. Інформація про створення прийомних родин, ДБСТ (дитячих будинків сімейного типу), встановлення опіки повинна надходити до Закладу  протягом 5 робочих днів від часу прийняття відповідного рішення.

 

ІV. Відповідальність Закладу  за порушення чинного Законодавства з питань виявлення та обліку родин та дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах.

 

1.     Заклад несе адміністративну та дисциплінарну  відповідальність за несвоєчасне виявлення дітей даної категорії, які є його контингентом.

2.     Заклад  несе відповідальність за відсутність інформування відділу освіти та управління освіти і науки про виявлення ситуації, в якій існує загроза  життю та здоров’ю дитини.

  1. Відповідно до пунктів 4.3 - 4.6 Етичного кодексу психолога та пунктів 4.4, 4.5 Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів практичний психолог, соціальний педагог несуть відповідальність  щодо розголошення результатів психологічної діяльності, змісту конкретних методик стороннім особам.
  2. Індивідуальний план супроводу дитини, яка потрапила у складні життєві обставини, формується з урахуванням її проблем, потреб, переваг та обмежень. До індивідуального плану входять заходи, які базуються на результатах оцінювання, діагностики, спостереження за дитиною (Додаток 12).
  3. Заклад несе відповідальність за взяття на себе повноважень інших суб’єктів соціальної роботи та вжиття  неузгоджених з органами освіти заходів щодо захисту дитини.
  4. Заклад не має права без батьків або осіб, які їх замінюють, приймати рішення щодо переміщення дитини ні під час навчання, ні під час проведення соціального патронажу. Закладом складаються повідомлення про виявлені факти (за підписом директора) та складаються акти первинного обстеження матеріально-побутових умов проживання дитини, що підписуються  педагогами, які здійснювали обстеження. 

Акти про знайдену або залишену без піклування батьків дитину, складаються за встановленою формою. Відповідальність за їх оформлення покладено на КМСД, ССД або керівника лікувальної установи за місцем виявлення.

Скачати додатки

Просмотров: 14218 | Добавил: kopani | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]