|
Главная » 2014 » Вересень » 22 » Методи виховної діяльності
Методи виховної діяльності | 11:26 |
Методи виховної діяльності Методи виховання-це способи педагогічної діяльності, які спрямовані на реалізацію мети виховання. Вони передбачають сумісну взаємопов’язану діяльність вихователів, вихованців, сім’ї, класного колективу та інших учасників виховного процесу з метою формування переконань, навичок поведінки людей. Прийоми виховання-складова частина методу, що забезпечує застосування його в певних умовах. Методи та прийоми можуть переходити один в один. Але їх слід відрізняти від засобів виховання. Засоби-те, за допомогою чого відбувається виховання: предмети, твори, слово вихователя, різноманітні види діяльності-навчання, гра, художня самодіяльність тощо. Існує декілька класифікаційних методів виховання. Найпоширеніша – за спрямованістю. Її дотримуються такі вчені , як Г.І.Щукіна, В.І.Лозова, З.Н.Курлянд. За цією класифікацією можна виділити такі групи методів: -методи формування свідомості; -методи формування досвіду поведінки; -метод стимулювання і корекції поведінки. Методи першої групи спрямовані на формування моральних поглядів, переконань, уявлень. Більшість із них використовують слово для впливу на вихованців: розповідь, лекція, етична бесіда, пояснення, навіювання, диспут, приклад, інструктаж. Методи другої групи можна вважати основними, тому що людина формується тільки у процесі діяльності та спілкування: вправи, доручення, громадська думка, педагогічна вимога, виховна ситуація, привчання. Методи третьої групи стимулюють суспільно корисну поведінку або гальмують неприйнятну: змагання, покарання, заохочення. Такі вчені, як М.І .Болдирєв, М.К.Гончаров, Ф.Ф.Корольов, виокремлюють методи виховання за характером: -методи переконання; -методи організації життя і діяльності учнів; -методи заохочення і покарання. В.Т.Рогожкін виділяє методи виховання почуттів, які реалізуються за допомогою таких прийомів: Спеціальна опора на емоційність змісту; -вплив на почуття шляхом увиразнення викладу, мовлення, міміки, жестів; -вплив на почуття емоційністю обстановки; -фізичний вплив(ласкавий дотик тощо); -включення учнів до активної діяльності, що забезпечує переживання, радість пізнання, творчості. Г.І.Курлянд виокремлює методи контролю за ефективністю виховання. До цієї групи належать такі методи, як спостереження, анкетування, інтерв’ю, опитування , тестування тощо. Г.І.Сорока виділяє групу методів самовиховання: самозвіт, самоконтроль, самооцінка. Загальні причини, які визначають вибір методів виховання:
-Мета, зміст і принципи виховання. -Конкретне педагогічне завдання й умови його виконання. -Урахування вікових та індивідуальних особливостей дітей. -Рівень сформованості колективу. -Умови виховання(матеріальні, психофізичні, санітарно-гігієнічні.) -Рівень педагогічної кваліфікації педагога. -Час виховання(якщо часу обмаль, застосовуються, як вважає І.П.Підласий, «сильнодіючі методи-покарання, примушення; якщо часу вистачає- щадні методи-прохання, привчання тощо) Засоби виховання До засобів виховання Л.І.Маленкова відносить» «П’ять точок опору»: Природа, Культура, Справа, яку виконує людина ,Оточуючі люди, Я сам як найвища цінність. Організаційні форми виховної діяльності Будь-яка форма виховної діяльності має мету - розвиток ставлення до будь-чого: музики, живопису, природи, навчання, книги, іншої людини тощо. У залежності від цього обирається форма: класна година, лекторій, екскурсія, диспут, шкільний бал.
Форми виховної діяльності різноманітні, вони бувають:
-прості(ситуативні ставлення) та складні(багаторазові ставлення);
-короткочасні(наприклад, «5 хвилин з улюбленим віршем») та довготривалі (тиждень науки, місячник благоустрою тощо) ; -за кількістю: групові(два й більше учасників), масові(клас, секція, гурток), індивідуальні;
-за творчим підходом: традиційні(які зустрічаються в практиці різних шкіл), творчі(нестандартні, нетрадиційні, які не визнають шаблонів);
-спонтанні(наприклад, стихійна дискусія, акція милосердя ), спеціально організовані, сплановані.
|
Просмотров: 1128 |
Добавил: agronom2008
| Рейтинг: 0.0/0 |
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи. [ Регистрация | Вход ]
|
|