Середа, 25.06.2025, 06:55

МО вчителів

Приветствую Вас Гість

Поиск

Пользовательского поиска
Ccылки



Учет
Яндекс.Метрика

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Меню сайта
Наш опрос
На якому рівні Ви володієте англійською мовою ?
Всього відповідей: 559
Главная » 2014 » Березень » 24 » Роль природничої освіти в процесі соціалізації особистості учня
Роль природничої освіти в процесі соціалізації особистості учня
12:30

Оскільки, розвиток соціально активної особистості набуває сьогодні особливого значення, то виникає гостра потреба у визначенні основних засад, цілей, напрямів, змісту, форм і методів виховання, що цілеспрямовано та ефективно забезпечували б процес розвитку і становлення особистості, здатної само реалізуватися в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал, носій культури.

    Новий  Державний  стандарт  базової та повної загальної середньої освіти. (Постанова Кабінету Міністрів України     від 23 листопада 2011 р. № 1392 ) ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і відображені в результативних складових змісту базової і повної загальної середньої освіти.

Основною особливістю нового Державного стандарту є орієнтація вимог до рівня підготовки випускників на досягнення певних ключових компетентностей.

      До ключових компетентностей належить уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна компетентності, а до предметних (галузевих) — комунікативна, літературна, мистецька, міжпредметна естетична, природничо-наукова і математична, проектно-технологічна та інформаційно-комунікаційна, суспільствознавча, історична і здоров’язбережувальна компетентності.

   Реалізувати завдання, виголошені у стандартах, можна за умови, якщо навчально-виховний процес в школі буде «спрямовано на розвиток активності, самостійності, творчих можливостей кожного школяра, оскільки суспільство потребує особистостей, здатних свідомо діяти, приймати власні рішення, швидко адаптуватися до змін».

        У державних вимогах щодо галузі «Природознавство» значну увагу приділено формуванню соціальних компетентностей та соціалізацію  школярів через розширення свідомості, яке розкриває дитині її місце та роль у бутті, робить її здатною повністю реалізувати себе в соціумі через гармонію з внутрішнім «Я» та гуманістичну взаємодію з навколишнім світом.

    В загальній частині Державного стандарту подано визначення соціальної компетентності як здатності особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі.

     Соціаліза́ція — комплексний процес засвоєння індивідом певної системи знань, норм і цінностей, які дозволяють їй функціонувати як повноправний член суспільства. Соціалізація виступає одним із основоположних соціальних процесів, що забезпечує існування людини в середині суспільства.

      Поняття „соціалізація” вперше було запропоновано американським філософом Ф.Гідінгсоном наприкінці ХІХ століття. Сьогодні соціалізацію розглядають як процес формування особистості в певних соціальних умовах, процес засвоєння людиною соціального досвіду, який вона трансформує у власні цінності й орієнтації, вибірково включає у свою систему поведінки ті норми й шаблони, які прийняті в суспільстві або групі.

       Метою вивчення фізики та астрономії в сучасній школі є розвиток особистості учня, формування загальнокультурної компетентності на основі загальнолюдських та духовних цінностей, наукового світогляду, системних знань, умінь, навичок, закладених у шкільній програмі  з цих предметів . Велике значення має не лише практична спрямованість фізичної освіти, а й світоглядний потенціал, вплив на інтелектуальний , духовний і політехнічний розвиток учня, на розвиток його активної життєвої позиції, поєднання з національною історією і традиціями, що впливає на виховання школярів.

        Орієнтація на досягнення компетентностей задає принципово іншу логіку організації загальної освіти, а саме логіку вирішення завдань і проблем, причому не тільки і не стільки індивідуального, скільки групового, парного, колективного характеру. Відповідно перед учителем, якщо він хоче в якості освітнього результату мати компетентність учнів, постає завдання не примушувати, а мотивувати їх до тієї чи іншої діяльності, формувати потребу у виконанні тих чи інших завдань, сприяти отриманню досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення до знань і до процесу їх отримання.

    Соціалізація школярів передбачає розвиток  толерантності, ініціативності, відповідальності та уміння спостерігати за собою у процесі миследіяльності, аналізувати свої дії і виявляти допущені помилки. Крім того, даний тип мислення містить у собі готовність відмовитися від свого рішення.

Сутність концептуального підходу до викладання фізики  полягає у зміщенні акцентів  із процесу формування знань  на розвиток кожним  учнем власних  моделей  застосування  цих знань у різних життєвих  ситуаціях. Акцентується  увага на предметно-дієвому компоненті, який, на відміну від традиційного, знаннєвого, передбачає на основі засвоєння  окремих знань і вмінь оволодіння комплексною процедурою їх застосування для розв’язання актуальних життєвих  ситуацій, формує в них готовність до вибору професії і реалізації шляхів подальшої освіти.

       Метою освітньої галузі “Природознавство” є формування в учнів природничо-наукової компетентності як базової та відповідних предметних компетентностей як обов’язкової складової загальної культури особистості і розвитку її творчого потенціалу.

 

ДЕРЖАВНІ ВИМОГИ
V. Освітня галузь “Природознавство”

Старша школа

Загальноприродничий компонент

 

  • виявляти ставлення до сучасної природничо-наукової картини світу,  оцінювати перспективи та обмеження відносин у системі “природа — людина — наука — суспільство — виробництво”;
  • знати і розуміти актуальні питання сучасного природознавства, основні сфери застосування природничо-наукових знань,
    уміти пояснювати екологічні засади різних галузей господарства, світоглядне, теоретичне і практичне значення досягнень природничих наук, застосовувати здобуті знання у повсякденному житті для вирішення питань сталого розвитку і збереження здоров’я людини,
    виявляти ставлення до природничої освіти як елемента культури кожної людини,
    оцінювати роль природознавства у розвитку цивілізації;

    Сутність змін, відображених у новому Державному стандарті,  пов’язана з необхідністю впровадження компетентнісно спрямованої освіти, розвитку ключових компетентностей учнів. Реалізувати завдання, виголошені у стандартах можна за умови, якщо навчально-виховний процес в школі буде «спрямовано на розвиток активності, самостійності, творчих можливостей кожного школяра, оскільки суспільство потребує особистостей, здатних свідомо діяти, приймати власні рішення, швидко адаптуватися до змін».

     Досягнення цього результату передбачає, з одного боку, опанування учнями соціальних навичок і вмінь, засвоєння соціального досвіду, що забезпечать їх соціальну інтеграцію в умовах мінливого суспільства, а з іншого боку,  соціальну мобільність молоді, її здатність до можливої швидкої зміни соціальних ролей. 

     У сучасній педагогіці здійснюється активний пошук та випробування різних форм і методів діяльності учнів. У координатах компетентнісно спрямованої освіти педагог має виступати не стільки джерелом знань та контролюючим суб’єктом, скільки організатором самостійної активної пізнавальної діяльності учнів, їхнім консультантом і помічником..

    Якщо необхідність соціалізації учня усвідомлена і визнається вчителем (що, звичайно, свідчить про його сучасний рівень ерудиції, професіоналізм), то він закладатиме цю ідею перш за все в завдання уроку. І, проектуючи урок, думатиме, шукатиме зміст, методи, форми, засоби, створюватиме умови, щоб мета соціалізації була виконана.

      Сьогодні актуалізується поняття «діяльнісний підхід». Зокрема, у новому Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти читаємо: «Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і навичок учня, застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища».

                                                 

     Діяльнісний підхід ґрунтується на визнанні діяльності основою, засобом і вирішальною умовою розвитку особистості. Він вимагає спеціальних зусиль, спрямованих на відбір й організацію діяльності учня, на активізацію і переведення його в позицію суб’єкта пізнання, праці та спілкування, що в свою чергу, передбачає вироблення умінь обирати мету, планувати свою роботу, організовувати, виконувати, коригувати, контролювати її, аналізувати й оцінювати її результати. При розробці сценарію уроку доцільно окремо планувати діяльність вчителя і діяльність учнів (можливо утворивши для цього дві колонки). Учитель, плануючи власну діяльність, має переосмислити способи та методи передачі інформації, наповнення учнів знаннями: «трансляцію», озвучення матеріалу підручника чи інших джерел на уроці потрібно замінити проектуванням власної організаційної, управлінської, консультаційної, заохочувальної діяльності. А при плануванні діяльності учнів важливим є детальне продумування, передусім, факторів впливу на мотиваційну сферу.

   Учні вчаться відстоювати власну позицію, висловлювати свою думку, навіть якщо вона відрізняється від загальноприйнятої, об'єктивно оцінювати судження однокласників, в процесі обговорення змінювати точку зору, йти на компроміс. А це – важливі складові успішної соціалізації особистості в майбутньому

 Досягненню цій меті сприяє технологія розвитку критичного мислення, що посідає належне місце серед інноваційних процесів у викладанні

Складові процесу соціалізації:     

  1. процес пристосування (адаптації) людини як біологічної істоти до життя в суспільстві (засвоєння соціальних норм і культурних цінностей того суспільства, до якого він належить, включення в соціальну практику);
  2. це відбувається переважно в ранній період життя людини-в дитинстві, отроцтві, юності;     
  3.  процес формування особистості - розвиток і самозміна людини в процесі освоєння і відтворення культури, яке відбувається на всіх вікових етапах.

    Педагогічні технології, що застосовуються для вирішення завдань соціалізації:

 • Сучасне традиційне навчання.

• Проблемне навчання.

• Ігрові технології.

• Групові технології.

• Колективний спосіб навчання.

• Колективні творчі справи.

• Педагогіка співробітництва.

• Технологія розвивального навчання.

• здоров'язберігаючі технології.

• Метод проектів.

• Технологія педагогічних майстерень.

• Модульне навчання.

• Інформаційні технології.

      Мета діяльності сучасної школи полягає в тому, щоб навчити учнів розв'язувати нестандартні завдання, оволодіти технологією життєвого успіху, навичками соціальної мобільності, конкурентноспроможності.

На цій підставі має формуватися нова педагогіка – педагогіка компетентної людини.

      Визначальними категоріями компетентнісного підходу в освіті є поняття компетенції та компетентності, які в педагогічній науці досить плідно розробляютьсяі різнобічно розглядаються, проте до цих пір не мають однозначного змісту і визначення.

Компетентність – це здатність приймати рішення й нести відповідальність за їх реалізацію у різних галузях людської діяльності. Поняття компетентності  передбачає сукупність фізичних та інтелектуальних якостей людини і властивостей , необхідних людині  для самостійного й ефективного виходу зрізних життєвих ситуацій, щоб створити кращі умови для себе в конструктивній взаємодії з іншими.

Компетентність — це підхід до знання як інструменту розв'язання життєвих, проблем, прийняття ефективних рішень у різних сферах життєдіяльності людини.

Компетентність – це особисті можливості посадової особи, її кваліфікація (знання, вміння, досвід), що дають змогу вирішувати життєві питання завдяки наявності в неї  певних знань і навичок (М. Єрмоленко, В. Міжеріков).

Кометенція - тлумачиться у сучасних словниках як добра обізнаність із чим-небудь. Слово походить від лат. «competia» (відповідність, узгодженість) – це знання і досвід у певній сфері, що забезпечують оволодіння інтелектуальним і фізичним інструментом певної діяльності.

Компетентність – це здатність особистості діяти, вирішувати проблеми, інтенсивно використовуваючи розум, досвід,творчі здібності. (С.Бондар).

Компетенція – це інтегративна цілісність знань, умінь і навичок.(Е. Симанюк).

     Основна різниця між поняттями «компетенція» і «компетентність» полягає в тому, що перше визначається державою, певними установами або окремими особами, які організовують той чи інший вид діяльності, а друге набувається в процесі оволодіння знаннями, вміннями, навичками (компетенціями) і вказує на здатність і нахил індивіда до виконання певного виду діяльності.

     Компетентнісний підхід в освіті сьогодні набуває в світі дедалі більшого поширення. Найбільш значущими завданнями національних систем освіти за компетентнісною концепцією ЮНЕСКО визначено такі:

 "навчитися жити разом";

 "навчитися пізнавати";

"навчися робити;

"навчитися бути".

Цими чотирма системоутворювальними освітніми цілями визначаються життєві кометентності, на формування яких повинна спрямовуватися сучасна освіта.

    Соціальна компетентність — це базисна, інтегральна характеристика особи, що відображає її досягнення в розвитку стосунків з іншими людьми, забезпечує повноцінне опанування соціальною реальностю і можливість ефективно вибудовувати свою поведінку залежно від ситуації і відповідно до прийнятих в соціумі на даний момент норм і цінностей.

Основними  завданнями розвитку соціальної компетентності є:

  •  подолання негативного відношення підлітків до дорослих, створення ситуації партнерства і взаємної пошани в учбовому процесі;
  •  опанування уміннями рефлексії як механізмом розвитку самосвідомості;

     Компетентнісне навчання передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Активність як риса особистості передбачає, що учень стає  суб’єктом діяльності й керує своїм власним розвитком з урахуванням загальнолюдських цінностей, вимог суспільства.

Просмотров: 3019 | Добавил: kopani | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]